بیانیه کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی شهرستان شمیرانات به مناسبت هفته تأمین اجتماعی ضرورت حفظ استقلال سازمان تأمین اجتماعی
|
سازمان تأمین اجتماعی مطابق قانون یک سازمان عمومی و غیر دولتی است که از نظر اداری و مالی مستقل از دولت و منابع و مخارج سازمان از پرداختهای حق بیمه بیمه شدگان تأمین می شود واز نظر قانونی و شرعی کلیه منابع آن متعلق به بیمه شدگان و بازنشستگان و نسلهای آینده است.
تلاش های اولیه برای تشکیل آنچه که امروزه سازمان تأمین اجتماعی نام گرفته است به سال های دهه ۱۳۱۰ بر می گردد، این تلاش ها با ایجاد صندوقی تحت عنوان تعاون در سال ۱۳۲۸ و سپس ایجاد بیمه های کارگری در سال ۱۳۳۲ پیگیری شده است. بنابراین، سال آغاز فعالیت شکل اولیه سازمان تأمین اجتماعی را می توان حدود سال ۱۳۳۲ در نظر گرفته شکل و نام امروزی سازمان بعد از فراز و فرودها و تغییر نا مهای مکرر در بین سالهای ۱۳۳۲ و ۱۳۵۸ و به موجب اصلاحیه مصوب ۱۳۵۸/۰۴/۲۸ شورای انقلاب به وجود آمده است ، بخشی از حقوق و دستمزد ما کارگران در اشکال و عناوین مختلف در این سازمان اندوخته گردیده است.به عبارت دیگر ما و پشتیبان ما، قسمتی از حقوق ماهیانه خود را برای روز مبادا و زمان نیاز و اضطرار و جهت پوشش خطرات و ریسک های احتمالی یعنی تأمین و تضمین معیشت دوران سالخوردگی و بیکاری و از کار افتادگی تأمین درمان و اطمینان خاطر از معیشت و درمان بازماندگان خویش نزد این سازمان به ودیعه گذاشته و به امانت سپرده ایم . در این میان بر سهم حق بیمه کارگر می توان گفت حتی سهم کارفرمایی حق بیمه تأمین اجتماعی نیز به نوعی جزئی از حقوق ومزایای ما کارگران بوده است و کارفرمایان هزینه های آنرا هر ساله در محاسبه حداقل دستمزد و افزایش سطوح دستمزدی لحاظ نموده و می نمایند.
در طی چند دهه فعالیت سازمان تأمین اجتماعی بارها و بارها دولت و مجلس نسبت به تغییر ساختار کلان مرتبط با این سازمان اقدام نموده و حلقه اتصال و ارتباط کلان و عالیه دولت با این سازمان را تغییر داده اند، وزارت کار و امور اجتماعی وزارت بهداری و بهزیستی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی (تا قبل از انقلاب) وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی (پس از انقلاب)ولی با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی یک صندوق مشاع و بین النسلی و به مثابه حق الناس بوده و یک نهاد عمومی غیر دولتی می باشد و به معنای واقعی کلمه بایستی آن را امانت و سفره متعلق به ذینفعان (بیمه شدگان و مستمری بگیران) دانست همواره در این ادغام ها و تغییرات تشکیلاتی دولت از مصالح و منافع ما کارگران و کارکنان صیانت گردیده است و هم اکنون نیز ما کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی شهرستان شمیرانات از دولت و مجلس محترم وسایر متولیان امر انتظار داریم منافع ومصالح سازمان تأمین اجتماعی ذینفعان و صاحبان اصلی و واقعی این صندوق را مد نظر داشته و مراعات نمایند .

۱– حفظ یکپارچگی و تمامیت سازمان تأمین اجتماعی
سازمان تأمین اجتماعی و بطور کلی هر سازمان بیمه اجتماعی دارای سه بخش اساسی و لا ینفک بیمه ای درمانی و سرمایه گذاری بوده و هر گونه تفکیک و جدایی بین این سه بخش باعث بر هم خوردن ساختار و منابع و مصارف آن میگردد،لذا ضرورت دارد یکپارچگی وتمامیت سازمان تأمین اجتماعی تضمین و تعهد گردد.
۲– سه جانبه گرایی
بر اساس مقاوله نامه های بین المللی کار پذیرفته شده از سوی جمهوری اسلامی ایران و احکام قانونی مندرج در قوانین کار (مصوب ۱۳۶۹ ) و تأمین اجتماعی (مصوب ۱۳۵۴ ) رفاه و تأمین اجتماعی (مصوب ۱۳۸۳ ) و برنامه های پنج ساله توسعه سازمان تأمین اجتماعی بایستی لزوما و ذاتا بر اساس سه جانبه گرایی در ارکان عالی تصمیم گیری و نظارتی خود اداره شود فلذا لازم است با هماهنگی و تعامل بازنشستگان و مستمری بگیران، کارگران و کارفرمایان بعنوان شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی طرح ریزی و اجرا شود و حضور نماینده بازنشستگان در کلیه سطوح سازمان تأمین اجتماعی باید اعمال شود.
طی سال های اخیر و به هر تقدیر بخاطر اصلاحات اساسنامه سازمان تأمین اجتماعی اصل سه جانبه گرایی در ارکان عالی این سازمان کم رنگ شده است که لازم است در فرآیندگذار نسبت به تقویت ساختار نظارتی و تصمیم گیری سه جانبه گرایی سازمان تأمین اجتماعی اقدام گردد.
۳– اصلاح اساسنامه سازمان تأمین اجتماعی (اصلاح ساختار)
اگرچه ما جامعه کارگری قائل به این هستیم که سازمان تأمین اجتماعی صرفا بایستی توسط کارگران (بیمه شدگان) مستمری بگیران (بازنشستگان) و کارفرمایان و بصورت سه جانبه اداره شود ولیکن به هر تقدیر اگر بخواهیم عامل دولت و ارتباط سطوح عالیه سازمان تأمین اجتماعی با دولت را بپذیریم لزوما بایستی این امر با اعمال اصل سه جانبه گرایی و مبتنی بر حضور نمایندگان واقعی کارگران شاغل و بازنشسته و کارفرمایان در ارکان این سازمان باشد. متأسفانه از سال ۱۳۸۶ اصلاحات زیاد و مکرری در اساسنامه سازمان تأمین اجتماعی حادث شد که بتدریج سه جانبه گرایی در آن کمرنگ گردید فلذا انتظار داریم در فرآیند گذار نسبت به اصلاح اساسنامه باهدف تقویت و تحکیم سه جانبه گرایی اقدام شود.
۴– اصلاح نحوه حضور دولت در ارکان سازمان تأمین اجتماعی :
از دیر باز و تا قبل از تغییرات جدید اساسنامه سازمان تأمین اجتماعی نمایندگان دولتی عضو شورای عالی و هیئت نظارت تأمین اجتماعی بصورت اشخاص حقوقی وبر اساس ارتباط موضوعی و تخصصی مقوله تأمین اجتماعی با حوزه وزارتخانه ها و معاونین رئیس جمهور بوده و یک ارتباط موثر و مستمر بین این مجموعه ها ایجاد گردیده بود.متأسفانه در تغییرات بعدی حضور نمایندگان دولت بصورت شناور موردی و مقطعی و از نظر حقیقی (باتوجه به ارتباط وزیر رفاه و تأمین اجتماعی با افراد نه ارتباط موضوعی و تخصصی وزارتخانه یا معاون رئیس جمهور با سازمان تأمین اجتماعی ) انتخاب شدند و این امر باعث مشکلات و مسائل زیادی گردیده بود.انتظار دارد که وزارتین کار رفاه و تأمین اجتماعی در اصلاح اساسنامه به این موضوع توجه گرددو نمایندگان دولت در ارکان سازمان تأمین اجتماعی به صورت حقوقی و با توجه به ارتباط موضوعی و تخصصی در ارکان سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرند.
۵– ترکیب هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی
متأسفانه در تغییرات اساسنامه ای و مدیریتی اخیر سازمان تأمین اجتماعی در گذشته نه تنها از توان و تجربه و تخصص داخلی سازمان استفاده نگردیده است بلکه برخی رقبای سازمان که دارای تعارض و تضاد منافع با این سازمان بودند در هیئت مدیره آن قرار گرفته اند و این امر لطمات زیادی را به سازمان وارد و تبعات مالی و مدیریتی هنگفتی برای سازمان داشته است که خوشبختانه در هیئت مدیره جدید سازمان تأمین اجتماعی برای اولین بار از افرادی استفاده میشود که سازمان را می شناسند و حضور نمایندگان مستمری بگیران در هیئت مدیره باید در برنامه دیده شود
۶-در رابطه با بدهکاری دولت به سازمان تأمین اجتماعی در برنامه ششم دولت مکلف است در طول برنامه نسبت به بازپرداخت بدهی حسابرسی شده خود به سازمان تامین اجتماعی از محل منابع مختلف از جمله سهام دولت در شرکتهای دولتی ، املاک مازاد بر نیاز دستگاههای اجرائی، اوراق بهادار ،فرآورده های نفتی و پتروشیمی ، امتیازات مورد توافق و تادیه نقدی احترام نماید.
تبصره ۱ – در اجرای حکم این ماده باید سالانه حداقل ۱۰% بدهی های دولت به این سازمان پرداخت ، تا بدهی های سنواتی دولت در پایان برنامه به صفر برسد
تبصره ۲- ایجاد هرگونه تعهد جدید برای سازمان تامین اجتماعی در طی سالهای برنامه ششم ممنوع و در صورت ایجاد تعهد ، اعتبار آن در قانون بودجه همان سال پیش بینی می گردد .
۷ – یکی از خواسته های اصلی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان می باشد که در برنامه ششم سازمان تامین اجتماعی موظف است در طول برنامه همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را افزایش دهد و این یکی از خواسته های اساسی و مهم بازتشستگان می باشد که باید هر چه سریعتر عملی گردد .
۸- اعتراض به پرداختهای دیر هنگام حقوق و مستمری بازنشستگان با توجه به تغییرات تاریخ ها باز متاسفانه حقوق ها با تاخیر پرداخت می گردد که شدیدا مورد اعتراض بازنشستگان و کانون ها می باشد .
۹- مشخص شدن وضعیت شرکتهای سرمایه گذاری شستاء ، املاک ومستقلات، شرکت های خانه سازی ،بانک رفاه کاگران وسایر واحدهای سرمایه گذاری تأمین اجتماعی مسائل و مشکلات فراوانی که در این بخشها مشاهده می گردد، هر چه سریعترازسوی مسئولین سازمان تأمین اجتماعی و نمایندگان بیمه شدگان وبازنشستگان رسیدگی و درآمدهای حاصله از شرکت های فوق و هزینه ها وسایر موارد… مشخص و به اطلاع صاحبان سرمایه که بیمه شدگان وبازنشستگان هستند رسانده شود.
در پایان از قوای مقننه،مجریه و قضائیه و دیگر دست اندرکاران نظام و وزارتخانه رفاه،کار و امور اجتماعی و متولیان سازمان تأمین اجتماعی انتظار داریم که به خواسته های بحق جامعه کارگری (بیمه شدگان و مستمری بگیران) که صاحبان واقعی و حقیقی سازمان تأمین اجتماعی هستند توجه نموده و کیان تمامیت و یکپارچگی سازمان تأمین اجتماعی را حفظ و صیانت نموده و این فرایند را بطور سه جانبه و با مشارکت شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی (مستمری بگیران،کارگران و کارفرمایان)به سرانجام مطلوب و سر منزل مقصود برسانند و اجازه ندهند که این حق الناس و امانت چندین نسل از اقشار مولد و زحمتکش جامع دستخوش تلاطم و مشکلات گردد.
کانون بازنشستگان ومستمری بگیران تأمین اجتماعی شهرستان شمیرانات هیچگونه دست اندازی و دست درازی به سفره تأمین اجتماعی را تحمل ننموده و خط قرمز ما حفظ کیان تمامیت و یکپارچگی سازمان تأمین اجتماعی بوده و جلوی طرح غیر کارشناسی و غیر قانونی و دخالت در دارائی خصوصی بیمه شدگان راخواهد گرفت و عواقب کار به عهده کسانی می باشد که به کارگران و بیمه شدگان و صاحبان اصلی تأمین اجتماعی بی احترامی و کم توجهی می کنندرا به دیگران می بخشند.بدیهی و طبیعی است چنانچه اقدام عاجل و عنایت لازم نسبت به موارد مطروحه مبذول نگردد و دغدغه ها و نگرانی های جدی و واقعی ما بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی مرتفع نگردد و بعنوان صاحبان اصلی تأمین اجتماعی و بر اساس احساس تکلیف و وظیفه شرعی و ملی خود به دنبال پیگیری موضوعات مطروحه بوده و هیچگونه عذری در قبال عدم توجه به نگرانی ها را نخواهیم پذیرفت و در این زمینه هرگز کوتاه نخواهیم آمد وتا حصول نتیجه ساکت نخواهیم نشست.بنابراین انتظار داریم مسئولین به موضوع توجه و دستور به حل مشکلات را صادر نمایند.
ضمنا سالگرد تأسیس سازمان تأمین اجتماعی را به تمامی مسئولین و کارکنان زحمتکش و دلسوز تأمین اجتماعی تبریک گفته و خسته نباشید .
ومن الله التوفیق
کانون بازنشستگان و مستمری بگیران
تأمین اجتماعی شهرستان شمیرانات
احمدی پنجکی
[ موضوع ] :
اخبار بازنشستگان,
اطلاعیه ها,
همه موضوعات
[ برچسب ها ] :